15. november 2018

Bæredygtighed – Vil du gøre en forskel?

Lyngby-Taarbæk Kommune opretter udvalg med fokus på bæredygtighed. Vil du være med til at sætte dagsordenen, kan du ansøge om at blive en af udvalgets deltagere.

Borgere, erhvervsliv og andre interesserede har mulighed for at deltage i arbejdet med bæredygtighed i kommunen. Kommunalbestyrelsen opretter et særligt opgaveudvalg, som skal udarbejde et forslag bæredygtighedsstrategi i kommunen. Den skal henvende sig til borgere, institutioner, virksomheder og foreninger, og så skal den samtidig danne baggrund for politiske prioriteringer.

Borgmester Sofia Osmani siger: "Borgerinddragelse har været højt på dagsordenen i kommunalbestyrelsen, og det her er en anden måde at inddrage borgerne på, end vi plejer. Jeg ser frem til, at borgere og interesserede sætter sig sammen med politikerne i det kommende udvalg om bæredygtighed. Hvis det som forventet bliver en succes, er det en model, vi også vil overveje på andre områder. På den måde kan nye ideer, viden og input kan komme i spil i et samarbejde, der rækker udover rådhuset. Erfaringen har jo vist os, at vi har nogle engagerede og ressourcestærke borgerne, der både kan og vil komme med værdifulde input." Udvalget kommer til at bestå af tre politisk udpegede medlemmer og seks eksterne deltagere.

Bæredygtighedsstrategien skal sikre et helhedsorienteret perspektiv på bæredygtighed, der tager afsæt i FN's Verdensmål og relaterer sig til Vidensbystrategien. Den skal indeholde lokale mål for bæredygtighed og vise hvordan alle kan bidrage til dem.

Formand for Teknik- og Miljøudvalget Sigurd Agersnap siger: "FNs 17 Verdensmål er afgørende for fremtidens samfund. Derfor skal vi i kommunerne også forholde os til, hvordan vi bliver mere bæredygtige og lever op til verdensmålene. Vi har allerede en del tiltag i Lyngby-Taarbæk omkring bæredygtighed, men der er brug for en mere systematisk, målrettet og ambitiøs indsats, som kan være med til at gøre en større forskel. Jeg håber, at vi gennem arbejdet i udvalget kan styrke den grønne omstilling, og sætte fokus på hvordan borgere, virksomheder og kommune alle kan bidrage til en mere bæredygtig verden."

Udvalget kommer bl.a. til at arbejde med forslag til hvordan der sikres sammenhæng mellem bæredygtighedsindsatsen og kommunalbestyrelsens øvrige arbejde samt kommunens relevante visioner, politikker og strategier. Der skal også ses på hvordan man kan:

-         Øge genanvendelsen og mindske mængden af affald

-         Fremme anvendelsen af bæredygtige energikilder

-         Øge anvendelsen af bæredygtige transportformer

-         Tilskynde til øget beplantning og biomasse.

Udvalget vil komme til at inddrage og samarbejde med en bred varietet gruppe af interessenter. Vil du gerne vide mere om, hvad et opgaveudvalg er, og har du lyst til at deltage, så læs mere her: http://www.ltk.dk/opgaveudvalg-baeredygtighed

Ansøgningsprocessen for deltagelse i opgaveudvalget er nu åben, og varer til og med den 12. december 2018.

Borgmester Sofia Osmani, borgmester@ltk.dk 4597 3150

Formand for Teknik- og Miljøudvalget, Sigurd Agersnap, sigur@ltk.dk, 4030 9666