2. november 2018

Genoptræning i eget hjem styrkes

Lyngby-Taarbæk omorganiserer træningsområdet

I fremtiden skal kommunens borgere så vidt muligt genoptrænes i eget hjem.

Lyngby-Taarbæk Kommune omorganiserer sin genoptræning. Det sker på baggrund af en dybdegående analyse, der viser, at langt de fleste borgere får meget mere værdi og effekt af træning i eget hjem efter udskrivning fra hospitalet fremfor på en kommunal døgnplads.

Fremadrettet vil der derfor være væsentlig flere terapeuter, der hjælper borgerne med genoptræning i deres eget hjem. Samtidig vil antallet af hjemmehjælperne blive øget, og der vil ske en yderligere opkvalificering af hjemmehjælperne, så både flere borgere og borgere med komplekse plejebehov kan få den fornødne hjælp, når plejen og omsorgen flyttes fra en døgnplads til hjemmet.

Formand for Social- og Sundhedsudvalget Bodil Kornbek siger: "Genoptræning og pleje på vores genoptræningspladser og i eget hjem skal både være effektfuldt, værdigt og trygt for den enkelte borger. Med hjemmetræning af vores terapeuter styrker vi genoptræningsindsatsen, og samtidig løfter vi hjemmeplejen yderligere med flere social- og sundhedshjælpere. Det er vigtigt at sætte ind, så snart den enkelte kommer hjem fra hospitalet og i dialog med de pårørende. Med det nye fokus på genoptræningen og omrokering af ressourcerne, forbedrer vi den fysiske formåen hos borgerne, og det øger livskvaliteten."

Som led i omorganiseringen samles døgnpladserne på Møllebo - samtidig øges sygepleje- og terapeutdækningen på døgnpladserne.

Næstformand for Social - og Sundhedsudvalget Dorthe la Cour siger: "Jeg ser det også som en stor værdi, at vi samler døgnpladserne på Møllebo og samtidig øger sygepleje- og terapeutdækningen. Det vil betyde, at vi får mulighed for at intensivere rehabiliteringstilbuddet for dem, som har behov for døgnpleje og -træning."

Fakta om omorganiseringen:

• Den udkørende træning opnormeres og opkvalificeres, så træningen af borgeren styrkes i borgerens egne hjemlige omgivelser.
  • Træning i eget hjem vil gælde både for borgere med en egentlig genoptræningsplan fra hospitalet og for borgere uden genoptræningsplan.
  • Døgnpladserne samles på Møllebo, hvor der fremadrettet vil være 40 fleksible døgnpladser. Der vil på pladserne være udvidet sygepleje- og terapeutdækning til aften og weekendtimer.
  • Aflastningspladserne flyttes til det selvejende plejecenter Lystoftebakken - hvor der samtidig bliver sikret altid ledig kapacitet.
  • Hjemmeplejen opkvalificeres og opnormeres, og der vil ske en meget stor styrkelse af den tværfaglig modtagelse af borgere efter udskrivning fra hospitalet.
  • Ressourcerne til udskrivningskoordination øges. Udskrivningskoordinatorerne har deres daglige gang på regionens hospitaler, hvor de kan starte dialogen med borgere, allerede mens de er indskrevet.

Yderligere oplysninger hos:

Formand for Social- og Sundhedsudvalget Bodil Kornbek: Mobil: 23 60 27 01