18. maj 2018

Ældreuge – sidste uge i maj

Aktiviteter og oplevelser for en enhver smag

Sidste uge i maj inviteres Lyngby-Taarbæks seniorer igen til Ældreuge. Ugen starter med en festlig åbning d. 27. maj. kl. 13 på Bibliotekstorvet foran Stadsbiblioteket med taler, kaffe, kage, underholdning og mulighed for at møde lokale foreninger, organisationer og frivillige.

Stort og alsidigt program

Programmet for ugen er stort og byder på fx fællesspisning, guidede gåture og rundvisninger, kulturoplevelser, motionsaktiviteter samt foredrag og workshops. Man kan deltage i ligeså mange aktiviteter, man har lyst til. Dog kræver nogle af aktiviteterne tilmelding. Målgruppen er alle kommunens seniorer - både hvis du allerede er pensionist eller står på tærsklen til et nyt liv som pensionist.

Borgmester Sofia Osmani siger: "Sidste år var en stor succes, hvor vi oplevede gode tilbagemeldinger fra både deltagere og aktive frivillige foreninger. Derfor har vi valgt at afsætte midler til at gentage Ældreugen i 2018 og -19. Årets program er blevet til i samarbejde med en masse engagerede foreninger, frivillige, organisationer og forskellige kulturinstitutioner i kommunen fx Stadsbiblioteket, Stadsarkivet og flere af kommunens kirker. Det er blevet et rigtigt godt program, som alle de involverede kan være meget stolte af. Jeg håber, at så mange som muligt vil tage imod muligheden for at deltage i Ældreugens aktiviteter."

Aktivt seniorliv

Målet med Ældreugen er at inspirere til et sundt og aktivt seniorliv.

"Ældreugen er en udløber af Lyngby-Taarbæk Kommunes Ældrestrategi og skal være med til at inspirere til en sund og aktiv livsstil. Derfor kan man undervejs i Ældreugen få et indblik i samt prøve nogle af de mange aktiviteter og muligheder, der er i Lyngby-Taarbæk. Samtidig har vi i disse år også særligt fokus på at bekæmpe ensomhed, blandt andet ved skabe rammer for nye netværk og fællesskaber, og vi håber, at Ældreugen kan være med til støtte op om socialt samvær og måske endda nye relationer," siger formand for Social- og Sundhedsudvalget Bodil Kornbek og fortsætter: "Og der er noget for en enhver smag - både for mænd og kvinder, den kulturinteresserede og motionsinteresserede - og i år har vi som noget nyt også et arrangement, hvor du kan tage dit barne- eller oldebarn med."

Smagsprøver fra Den Kommunale Madservice

Ligesom sidste år byder Den Kommunale Madservice (DKM) på smagsprøver fra deres køkken under flere af arrangementerne i løbet af ugen.

Den Kommunale Madservice står for at tilberede maden på kommunens plejecentre og arbejder ud fra princippet Mad fra Bunden - hvor køkkenerne på plejecentrenes kokke, økonomaer og konditorer tilbereder alt det, de kan fra bunden og af årstidens gode råvarer.

Program og tilmelding

Interesserede kan se det fulde program for Ældreugen og købe billetter på www.ltk.dk/aeldreuge. Man kan også få hjælp til at booke billetter på Stadsbiblioteket, ligesom programmet kan hentes i trykt udgave på bibliotekerne og i Borgerservice.

Pressen er meget velkommen til at deltage undervejs i Ældreugen - Kontakt kommunikationskonsulent Signe Ortved Krølner, sik@ltk.dk, 45 97 34 86.

Social media icon Social media icon Social media icon