26. september 2017

Lyngby-Taarbæk Kommune vil arbejde på at indfri FN's verdensmål for bæredygtighed

Lyngby-Taarbæk Kommune ønsker at indfri FN's verdensmål for bæredygtighed. Derfor vil kommunen udarbejde en bæredygtighedsstrategi, der skal indgå som en del af kommuneplanen.

Kommunalbestyrelsen har besluttet at udarbejde en bæredygtighedsstrategi. Strategien vil omfatte en prioriteret indsats for at opfylde nogle af målene om klima, energi, transport og bæredygtigt forbrug.

Det er også hensigten, at bæredygtighedsstrategien skal relateres til andre strategier og områder, bl.a. socialområdet, skole- og sundhedsområdet og området for borgerdialog.

Strategien skal have fokus på at støtte borgere og virksomheder med information og hjælp til konkrete projekter. Der afsættes 3 mio.kr. over en to-årig periode til at udarbejde en strategi, støtte til konkrete aktiviteter, kampagner mv. I samme forbindelse ses også nærmere på at etablere et bæredygtighedsprojekt omkring det nye by- og erhvervsområde ved Trongården.

Henrik Bang (Ø) siger: "Nogle gange tror man at FN-mål primært handler om udviklingslande der skal have bedre forhold. Men i en verden med begrænsede ressourcer og klimatrusler hviler det tungt på os at bidrage med at bruge mindre og mere bæredygtigt. Det er glædeligt at et flertal nu vil prioritere det højere. Og vi ser frem til at engagere kommunens borgere heri, så det virkeligt kan få betydning på alle områder af kommunens politik".

Den radikale Henrik Brade Johansen udtaler: "Radikale Venstre har længe arbejdet for en mere bæredygtig kommune gennem mere genbrug, energiomlægning, transport og økologi, så det er med særlig glæde at et bredt flertal nu bakker op om at få sat bæredygtighed for alvor på dagsordenen her i kommunen - ligesom det sker i fx København og Gladsaxe. Radikale Venstre vil holde fast på denne dagsorden også i årene der kommer".

Et flertal i kommunalbestyrelsen (partierne A, C, F, B, I, Ø og Birgitte Hannibal) har besluttet at anvende en del af overskuddet i alt 32.4 mio. kr. fra salg af et areal ved Trongårdsområdet til en stribe initiativer, som skal forbedre rammerne for byens borgere og virksomheder. I Trongårdens Byområde skal det solgte areal anvendes til at skabe en ny attraktiv bydel med cirka 250 boliger.

Henrik Brade Johansen, hrj@ltk.dk, 4078 1025

Henrik Bang, henba@ltk.dk, 2311 4739