6. december 2017

Lyngby-Taarbæks plejecentre har haft uanmeldt tilsyn

Scorer bedømmelserne: meget tilfredsstillende og tilfredsstillende

"Beboerne oplever, at de modtager den praktiske hjælp, de har behov for, ligesom plejen er i overensstemmelse med vaner og ønsker." Ordene stammer fra en ny samlet tilsynsrapport omhandlende Lyngby-Taarbæk Kommunes plejecentre.

I år er fem af kommunens plejecentre blevet bedømt. Plejecenter Bredebo, Solgården og Baunehøj modtager bedømmelsen: Meget tilfredsstillende og Plejecenter Lystoftebakken og Virumgård bedømmelsen: Tilfredsstillende. Plejecentret Den Gamle Lyngby Statsskole er endnu ikke blevet bedømt, da stedet er under et år gammelt.

Formand for Social- og Sundhedsudvalget Bodil Kornbek siger: "For mig er det vigtigt, at det rart og trygt at bo på plejecenter i Lyngby-Taarbæk, og det viser tilsynene, at det er. Jeg er derfor godt tilfreds med tilsynene, der samtidig viser, at medarbejderne har taget bemærkningerne fra sidste års tilsyn til sig og arbejdet grundigt med dem. Så udover at beboerne på vores plejecentre roligt kan være trygge, kan medarbejderne også være stolte - derfor vil vi også fortsat arbejde videre med eksempelvis vores medicinhåndtering - så resultaterne bliver endnu bedre næste år."

Det er det statsautoriserede revisionsselskab BDO, der foretager de kommunale tilsyn. Tilsynene har fokus på de fysiske rammer, sygeplejefaglige opgaver og på, hvordan beboere og pårørende oplever hverdagslivet på plejecentret.

BDO vurderer endvidere: "at kvaliteten af personlig pleje og omsorg samt praktisk hjælp er tilfredsstillende" og " at kommunikation og omgangsform på tværs af de fem omsorgscentre kan karakteriseres som værende respektfuld og anerkendende."

Ved sidste års tilsyn var der bemærkninger til patientsikkerheden. BDO vurderer i dette års samlede rapport: "at medarbejderne på tværs af områdecentre fagligt kan redegøre for principperne bag medicinadministration og håndtering, ligesom beboerne er tilfredse med hjælpen til medicinadministration," men at der fortsat skal være fokus initiativer i forhold til efterlevelse af Sundhedsstyrelsens retningslinjer vedrørende medicindosering og -administration.

Plejecentrene har derfor i løbet af 2017 og vil også i 2018 have særligt fokus på at forbedre patientsikkerheden bl.a. gennem undervisningsforløb og ved løbende at arbejde med kvalitetssikring af den sundhedsfaglige dokumentation.

Formand for Social- og Sundhedsudvalget Bodil Kornbek, mobil: 23 60 27 01, e-mail: boko@ltk.dk