11. juni 2018

Meget fysisk aktive borgere i Lyngby-Taarbæk Kommune

En ny undersøgelse af borgernes motions- og sportsvaner viser, at såvel børn og unge såvel som voksne i høj grad er idræts- og motionsaktive

Grøn Puls 65+ træner i Slotsparken

Idrættens Analyseinstitut spurgte i foråret 2018 3.000 tilfældigt udvalgte borgere i Lyngby-Taarbæk Kommune samt alle kommunens folkeskoleelever i 4.-10.klasse om deres idræts- og motionsvaner. Udover idræts- og motionsvanerne tegner undersøgelsen også et billede af brugen af kommunens idrætsfaciliteter.

Hovedresultaterne er:

Høj andel af aktive børn og unge. 81 pct. af de adspurgte børn og unge angiver, at de normalt dyrker sport eller motion. 11 pct. angiver, at de normalt dyrker sport eller motion, bare ikke for tiden, og 7 pct. angiver, at de ikke dyrker sport eller motion.

Mange aktive voksne. 72 pct. af de adspurgte voksne angiver, at de normalt dyrker idræt, sport eller motion. 15 pct. angiver, at de dyrker sport eller motion, men ikke for tiden, mens 13 pct. angiver, at de ikke dyrker sport eller motion.

De voksne foretrækker at dyrke motion på egen hånd, hvorimod børn i højere grad dyrker sport i en forening.

Formand for Kultur- og Fritidsudvalget, Mette Schmidt Olsen, er begejstret for den nye undersøgelse: "Det er godt, at vi nu har en konkret undersøgelse af borgernes idræts- og motionsvaner - dermed kvalificeres det kommende arbejde med Idræts - og bevægelsesstrategien fordi det bliver baseret på det vi ved og ikke hvad vi tror. Og så glæder det mig selvfølgelig meget, at undersøgelsen viser, at så mange af kommunens borgere i dag er fysisk aktive. Der skal lyde en stor tak til de mange, der har hjulpet med at besvare spørgeskemaerne."

Næstformand i Kultur- og Fritidsudvalget, Hanne Agersnap supplerer: "Undersøgelsens resultater er særdeles brugbare. De danner et godt grundlag for vores arbejde med at udvikle idræts- og motionstilbud samt haller, baner, stier mv., der passer til borgernes behov og ønsker til motion og sport."

Undersøgelsens resultater skal danne baggrund for kommunens nye Idræts- og Bevægelsesstrategi, der forventes færdiggjort i slutningen af året.

Rapporten kan læses her: http://www.ltk.dk/fritid-voksne

Formand for Kultur- og Fritidsudvalget, Mette Schmidt Olsen, Mobil: 30 50 59 19
E-mail: msol@ltk.dk

Næstformand i Kultur- og Fritidsudvalget, Hanne Agersnap Mobil: 40 30 96 66