29. oktober 2018

Løsning på vej vedr. vintervedligeholdelse og renholdelse af private fællesveje

Der er fundet en løsning, hvor borgerne alligevel mod betaling kan få ryddet sne og renholdt de private fællesveje.

Da den tidligere ordning viste sig at være ulovlig, er grundejernes aftaler på de private fællesveje med kommunen blevet opsagt. Det har stillet mange grundejere i en situation, hvor de selv skulle finde en løsning for snerydning og renholdelse af vejene.

Efter indgående drøftelser med Vejdirektoratet og med stor hjælp fra dygtige grundejere og advokater, er Vejdirektoratet kommet frem til, at kommunen kan udstede påbud på de private fællesveje og dermed mod betaling stå for vintervedligeholdelse og renholdelse af vejene.

Det betyder, at kommunen kan udstede et påbud, hvor den overtager grundejers pligter helt eller delvist efter privatvejlovens § 83, således at kommunen sikrer en ensartet og rettidig udførsel af pligterne. Når kommunen udsteder et påbud begrundes det først og fremmest i vejtekniske og færdselsmæssige hensyn. I praksis giver det mulighed for, at et flertal af grundejere på en privat fællesvej kan henvende sig til kommunen, hvis de allerede ved, at de ikke vil være i stand til at opfylde forpligtelserne vedr. vintervedligeholdelse og renholdelse.

Formanden for Teknik- og Miljøudvalget, Sigurd Agersnap, siger: "Vi er rigtigt glade for, at kommunen nu igen har fået mulighed at tilbyde at rydde sne og renholde de private fællesveje allerede fra i år. Det har været en sej kamp med myndighederne, men nu har Vejdirektoratet så endelig ville tage stilling til sagen, og er kommet op med noget, der ligner en løsning. Det er vi selvfølgelig rigtigt glade for, og det viser, at det pres, der er blevet lagt politisk, men så sandelig også fra mange engagerede borgere, har haft en vis effekt. Der skal lyde en stor tak til de borgere og grundejerforeninger, der har kastet sig ind i kampen både for at indhente private tilbud, men også for at lægge pres på landspolitisk."

Borgmester Sofia Osmani siger: "Jeg er ikke i tvivl om, at det også er gået op for Vejdirektoratet, at det her er en rigtig dårlig sag, der ved en rigid tolkning af reglerne, ville få konsekvenser for tusindvis af grundejere på tværs af kommuner. Nu har vi - modsat de tidligere meldinger - fået en løsning, der er til at arbejde med. I den forbindelse vil jeg gerne rose Hjortekær Grundejerforening for, gennem en frivillig og højt kvalificeret juridisk indsats, at have bidraget positivt til sagens udfald. Selvom vi nu har en model, der kan hjælpe de grundejere, der ikke har fundet egne løsninger, ændrer det ikke ved budgetbeslutningen om, at se nærmere på, om der er private veje der på grund af trafikbelastningen bør overtages af kommunen, såfremt grundejerne ønsker det."

Kommunen kan dog ikke løse opgaverne ligeså billigt, som den enkelte grundejerforening kan, da bl.a. kommunens administration af betaling vil blive påført som ekstra udgift i forbindelse med et påbud. Når en grundejerforening står for aftalerne med en privat entreprenør vedr. pligterne på de private fællesveje vil administration, som opkrævning af betaling m.m., typisk foregå gennem frivilligt arbejde i foreningen og dermed være billigere.

Forslaget kommer til at gælde alle de private fællesveje. Foreninger og veje vil fortsat kunne benytte aftaler som er indgået med private entreprenører, men vil også, når aftalerne ophører, kunne bede om at få et påbud fra kommunen. Teknik- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen behandler forslaget, om vintervedligeholdelse og renholdelse af de private fællesveje, torsdag den 1. november.

Borgmester Sofia Osmani, borgmester@ltk.dk, 4023 4521

Formand for Teknik- og Miljøudvalget, Sigurd Agersnap, sigur@ltk.dk 6075 9125