14. november 2017

Lyngby Håndværkerforening er Årets Virksomhed 2017 i Lyngby-Taarbæk

Lyngby Håndværkerforening modtager prisen som "Årets Virksomhed 2017" for at vise socialt ansvar og hjælpe med at finde beskæftigelse til flygtninge og familiesammenførte i Lyngby-Taarbæk Kommune.

"Beskæftigelses- og Integrationsudvalget prioriterer samarbejdet med virksomhederne om den lokale beskæftigelsesindsats højt. Lyngby Håndværkerforening fortjener stor ros og anerkendelse for deres engagement og sociale ansvar og jeg er stolt af at vi kan samarbejde med de lokale virksomheder og netværk om at give flygtninge og familiesammenførte fodfæste på det danske arbejdsmarked" siger formanden for Beskæftigelses- og integrationsudvalget Anne Jeremiassen.

Lyngby Håndværkerforening indgik en formel samarbejdsaftale med jobcenter Lyngby-Taarbæk i marts 2017 om at fremme flygtninge og familiesammenførtes integration på arbejdsmarkedet. I tæt samarbejde med jobcentret har Lyngby Håndværkerforening været med til at åbne døre hos foreningens egne medlemmer og formidle kontakter til et bredere netværk af virksomheder. Det har resulteret i flere succesfulde forløb - herunder både virksomhedspraktik, løntilskud og ordinært job inden for brancherne smed, murer, gartner og elektriker.

Formand Jørgen Spange siger: "Mange af vores medlemmer har haft virksomhed gennem flere generationer i Lyngby-Taarbæk Kommune og de er meget engageret i lokalsamfundet. Derfor er det også helt naturligt for os at bidrage til den lokale integrationsindsats og hjælpe vores lokale flygtninge og familiesammenførte med at komme ud på arbejdsmarkedet".

Thomas Petersen fra Smeden i Virum siger: "Som mindre virksomhed kan vi ikke redde hele verden, men vi kan alligevel godt være med til at gøre en forskel. Det var grunden til, at vi i første omgang sagde ja til at tage en flygtning i praktik - og det har nu resulteret i en rigtig dygtig medarbejder som hver dag bidrager med et kæmpe drive og engagement i vores virksomhed".

Borgmester Sofia Osmani siger: "Al viden peger på, at en hurtig tilknytning til det danske arbejdsmarked er en afgørende forudsætning for at flygtninge og familiesammenførte får en succesfuld integration i det danske samfund - og her spiller Lyngby Håndværkerforening en stor rolle ved at matche flygtninge og familiesammenførte med virksomheder i deres netværk."

Prisen 'Årets Virksomhed' uddeles af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Borgmester Sofia Osmani og formand for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget Anne Jeremiassen overrækker prisen onsdag den 15. november 2017 kl. 14.00. Overrækkelsen finder sted hos bestyrelsesmedlem Thomas Petersen/Smeden i Virum, Virumgårdsvej 11A, 2830 Virum.

FAKTA

Baggrund for prisen: Kriteriet for at blive indstillet til prisen er blandt andet, at virksomheden har haft et samarbejde med jobcenteret om den lokale beskæftigelsesindsats inden for det seneste år. Derudover lægges der vægt på et særligt engagement hos en eller flere personer i virksomheden samt et fokus på borgere, som er i risiko for helt at miste fodfæstet på arbejdsmarkedet.

Om Lyngby Håndværkerforening

Lyngby Håndværkerforening blev stiftet i 1865 og foreningen favner et bredt udsnit af de respektive håndværksgrupper i Lyngby Taarbæk Kommune. Lyngby Håndværkerforening har omkring 75 medlemmer og et endnu bredere netværk.

Formand for Lyngby Håndværkerforening Jørgen Spange, j@spange.dk,

Borgmester Sofia Osmani, Borgmester - borgmester@ltk.dk